Chia semienka

Kde všade sa dajú využiť chia semienka

Chia semienka v poslednom čase okolo seba zaznamenávajú poriadny boom. Pritom každý ich berie ako nejakú novú potravinu a keď sa to tak vezme, tak sú v Amerike známe už tisícky rokov. Avšak podstatné je, že sme ich objavili aj my a môžeme si tak naplno vychutnávať ich pozitíva, a že ich nie je ani zďaleka málo je tiež veľký fakt… 🙂

Chia semienka a ich benefity:

  • obsahujú 5- krát viac vápnika, ako sa nachádza v mlieku (+ majú látky, ktoré podporujú transport vápnika priamo do kostí)
  • obsahujú 2- krát viac bielkovín, ako obsahujú ostatné semená
  • taktiež 2- krát viac draslíka, ako majú banány
  • 3- krát viac antioxidantov, ako sa nachádza v čučoriedkach
  • 3- krát viac železa ako v špenáte
  • najvyšší obsah Omega 3 a 6 mastných kyselín, obsahujú ich až o 80% viac, ako sa nachádza v ľanových semiačkach
  • množstvo vlákniny
  • vitamíny skupiny B

To, že nám prospievajú už vieme, ale kde a ako ich využiť? Ja ich dávam všade možne. Ale pár tipov odo mňa, niektorých známych a niektorých možno menej… 😀

1. Jogurt – stačia také 2 čajové lyžičky, ktoré si zamiešate. Jogurt fajn zhustne a máte sýtejšie raňajky a aj výživnejšie. Môj malý tip: nechajte ich chvíľu odstáť v jogurte a viac nabobtnajú.

Chia semienka v jogurte

2. Bruschety, caprese alebo akákoľvek iná vecička podobného rázu. Stačí posypať a dať zapiecť, či v prípade caprese len posypať… 🙂

3. Ovocné misy, či šaláty – to isté ako pri bode 2.

Chia semienka v šaláte

4. Posýpka na zemiaky – možno čudné, ale prečo nie? Raz som skúsila zo srandy, že čo to spraví a boli veľmi chutné. Ako samotné chia semienka nemajú žiadnu chuť, ale tak to bolo zaujímavejšie a mala som lepší pocit, že niečo pre seba robím.

5. Súčasť muffinov – stačí zapracovať do cesta. Na chuti sa nič nezmení, akurát im dodáte aj mnoho pozitívneho a zdravšieho.

6. Súčasť praženice – úplná topka s levanduľou. Určite skúste… 🙂 stačí pridať do zmesky a už len vyliať na panvicu a pripraviť podľa svojej chute.

Chia semienka v praženici

7. Súčasť vody – v lete, či počas celého roka so sebou vláčime všade možne fľašu vody. No prečo si ju trošku ešte nevylepšiť? Stačí pridať tak cca 1 polievkovú lyžicu chia semienok, závisí samozrejme aj od veľkosti fľaše a nechať v tom. Semienka nabobtnajú a vytvoria okolo seba rôsol. Pred pitím stačí pretrepať. Možno na prvýkrát z toho budete mať zvláštny pocit, ale je to sila zvyku.

Chia semienka vo vode

Toľko moje tipy, avšak fantázii sa medze nekladú… 🙂